ماهیت کانون
کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار مدیریت پسماند و بازیافت، نهاد یا موسسهای تصمیمساز و تشکلی غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است که به منظور افزایش همگرایی، همکاری، هماهنگی، تصمیمسازی و ارتقای وحدت رویه پیرامون فعالیتهای صنعت و دانشگاهها و موسسات و مراکز پژوهشی و فناوری و ارتقای نظام نوآوری بخشی در عرصه توسعه و تولید کالا یا خدمات خاص (که زمینه تخصصی فعالیت کانون محسوب میگردد) در بازار تشکیل میشود. کانون دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی است و عهدهدار انجام فعالیتهای تخصصی مندرج در اساسنامه حاضر و با الزام پوششدهی جامعه هدف متناسب با زمینه تخصصی فعالیت کانون در سراسر کشور است.
مأموریت
شبکهسازی و ایجاد ارتباط سازمانیافته میان صنعت، بازار و دانش در بوم مدیریت پسماند و بازیافت کشور
چشم انداز
کانون در مدت زمان ۱۰ سال به مهمترین نقطهی ارتباط سازمانیافته و یکپارچهی صنعت و دانش، برای تبادل نیازهای این حوزه بدل گردد.
خطمشی
کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار مدیریت پسماند و بازیافت در راستای شبکهسازی و ایجاد ارتباط سازمانیافته میان صنعت، بازار و دانش در بوم مدیریت پسماند و بازیافت کشور تأسیس گردیده و به سوی ارﺗﻘﺎء کمی و ﮐﯿﻔﯽ اقتصاد چرخشی و توسعهی پایدار کشور گام بر میدارد.
اهداف راهبردی کانون از جمله
- جلب مشارکت، افزایش همگرایی، هماهنگی و همافزایی میان نقشآفرینان بخش صنعت و دانش در فضای بازار
- کمک به ایجاد مزیت رقابتی مبتنی بر فناوری و نوآوری در سطح بنگاههای تولید کالا و خدمات و بهبود فضای کسبوکارها
- پیشنهاد طرحهای زیربنایی در سطوح منطقهای و ملی به مراکز علمی و فناوری و سایر مراجع حاکمیتی
در همین راستا تعریف گردیدهاند. سیاست کانون، بیانگر تعهد مؤسسین و مدیران ارشد سازمان به مأموریت آن است که بر همین اساس برنامهریزیها، اقدامات عملیاتی و فرآیندهای نظارت دورهای به منظور بهبود مستمر عملکرد سازمان صورت خواهد پذیرفت.
ارزشها و باورها
- بخش صنعت توان جذب و اثربخشسازی خروجیهای بخش دانش برای رفع نیازهای خود در جهت حرکت به سوی تابآوری و درونزایی اقتصادی را دارد و بخش دانش توان تولید محتوای مورد نیاز مستقیم صنعت برای کارآمدسازی فرآیندها و رشد فناوری در کشور را داراست. این ارتباط در بستر زمان موجب تحقق ظرفیت بالای تولید اشتغال پایدار و جذب سرمایههای داخلی و خارجی خواهد شد.
- حمایت از کسبوکارهای نوین حوزهی جمعآوری پسماندهای ارزشمند و ضایعات تفکیکشده به عنوان بهترین راهکار موجود، به مرور باعث رشد اقتصاد شفاف، کاهش زمینههای قانونگریزی، مناسبات بردهدارانه و غیر انسانی و حفاظت از محیطزیست به عنوان سرمایهی میاننسلی در کشور میشود.
اهداف راهبردی
- معرفی کانون، فلسفهی وجودی آن، جذب اعضاء و جلب مشارکت ایشان، بدلشدن به صدای اعضاء و خودگردانسازی اقتصادی و پایداری کانون در بوم مدیریت پسماند و بازیافت کشور
- افزایش همگرایی، هماهنگی و همافزایی بین عناصر تاثیرگذار و یکپارچهسازی نقشآفرینان در حوزههای فاقد متولی در راستای شکلدهی و توسعه نظام ملی نوآوری و ارتقاء تعامل میان نهادهای عرضه و تقاضای فناوری متناسب با نیازهای حقیقی صنعت
- شناسایی چالشها، تشریح راهکارها و ارائهی پیشنهادهای اصلاح، تدوین و اعمال قوانین، مقررات و سیاستهای کلان به منظور ارتقای توان تولید و رفع موانع توسعه صنعت و بازار با هدف گسترش پهنهی اقتصاد دانشبنیان
- کمک به ایجاد مزیت رقابتی مبتنی بر فناوری و نوآوری در سطح بنگاههای تولید کالا و خدمات و بهبود فضای کسبوکارها بنگاههای اقتصادی نوپا و نوآور در جهت جذب فارغالتحصیلان، صاحبنظران و فناوران به منظور تولید اشتغال پایدار
- همکاری در توسعه زیرساختهای نوآوری (کسب استاندارد،کسب برند، مالکیت فکری و …) و پیشنهاد طرحهای زیربنایی در سطوح منطقهای و ملی به مراکز علمی و فناوری و سایر مراجع حاکمیتی به منظور جذب سرمایههای داخلی و خارجی و بالا بردن جایگاه کشور در منطقه
- تقویت و توسعه تعاملات بینالمللی با نهادهای اقتصادی، صنعتی و فناوری برونمرزی به منظور ارتقاء فناوری، توسعه بازارها و بهرهوری صنعتی
- ارائهی خدمات آموزشی، پژوهشی، مشاورهای، نظارتی و پیشنهاد فرصتهای سرمایهگذاری به بنگاههای اقتصادی، سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی و سایر نقشآفرینان این حوزه از طریق بازارسازی و ایجاد فرصت عرضه و تقاضای محصولات فناورانه و نوآورانه و رصد تحولات حوزههای اقتصاد و فناوری در سطوح ملی و بینالمللی و اطلاعرسانی به مخاطبین
اجزای تشکیلدهندهی کانون
کانون از سه بخش تشکیل گردیدهاست:
- بخش صنعت شامل نمایندگان شرکتهای عضو در اتحادیه صنایع بازیافت ایران
- بخش دانش شامل نمایندگان دانشگاهها، پژوهشگاهها، شرکتهای دانشبنیان، استارتآپها و…
- بخش حاکمیت شامل نمایندهی معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری